עוד טריקים בלוח הכפל

קסמים בלוח הכפל

כפולות השלוש

כפולות השבע

כפולות השמונה- בהשראת נאוה טולדנו ומרדכי כוכב

כפולות ה2,4,8- שיטת הדאבלים

כפולות התשע

כפולות ה- 11

כדי להיות אלופים בקסמים אלו מומלץ להשוויץ לכמה שיותר חברים,
הם יתלהבו, ואתם תתאמנו…
בהצלחה!

* כל הזכויות שמורות לעץ החשיבה

Save

73 תגובות בנושא “עוד טריקים בלוח הכפל”

  1. תודה, שלומית וחג שמח!
    עכשיו יש לי אתגר לנתח את הראציונאל של כל טיפ וטיפ, פעם יכותי להראות לאבא ולקבל מיד פיתוחים והסברים. אבא היה מתמטיקאי במהותו ובמקצועו עד יומו האחרון, לפני שנה ועכשיו אני צריכה לנסות להבין בעצמי כי נראה לי, שללמד ילדים טריקים בלי לתת את הראציונאל, לפחות שידעו שיש כזה וזה לא סתם טריק, זה חיוני. המוכשרים יבינו ויגלו בעצמם, זה יהיה להם מובן מאיליו, אולי אפילו לא יבינו למה זה "טריק", אבל לרובם חשוב בעיני לתת לא רק טריק אלא גם הסבר.ולי זה לא תמיד קל.

  2. הי אלישבע,
    את צודקת, בהחלט יש ללמד קודם כל את הילדים את משמעות הכפל
    ואף להתאמן בדרכים המקובלות.

    אולם יש ילדים שזכירת לוח הכפל פחות קלה עבורם
    או שסתם משעממת אותם
    וטריקים חדשים
    יכולים להפוך את כל העניין ליותר חוויתי
    ומכאן, הדרך לזיכרון קצרה יותר
    חג שמח,
    שלומית

  3. תודה רבה!! נפלא
    הקשבתי, תירגלתי ולמדתי את השיטה בשביל למנוע מבתי לקויית הלמידה כאבי לב מיותרים (היא בכיתה ג') אני מאמינה שאת משמעות הכפל היא תפנים ברגע שתגבור על המכשולים.

    1. מעולה!
      באמת כדאי קודם לתרגל, ואז להציג בפני הילדים כך שלא יתבלבלו.
      כדאי גם כל כמה ימים קסם חדש..
      כך יהיה קל יותר להפנים ולזכור.
      בהצלחה לכם!
      שלומית

    1. הי טלי,
      הכניסי את כתובת המייל שלך והדף עם הטריקים הנוספים ייפתח לך אוטומטית.
      אם במקרה זה לא נפתח, נסי להיכנס דרך דפדפן אחר.
      שלומית

    1. חחח…
      האמת שיש טריקון קטנטן לכפולות ה-6, לפחות לכפולות הזוגיות:
      6X2=12
      6X4=24
      6X8=48

      ספרת האחדות של התשובה שווה לכופל השני
      שלומית

  4. נהדר! כל כך טוב לילדים עם לקות בזכרון. עכשיו באמת חסר הטריק לכפולות של 6. ראיתי מה כתבת לגבי כפולות זוגיות ואם יורשה לי להוסיף ספרת היחידות תמיד פי 2 מספרת העשרות במכפלה. אבל גם פה חסר ה 6 כפול 6 שבעצם לא מתאים לסדרה הזו. יש לך אתגר לחפש טריק ל6 . אני נהנית ממה שאת שולחת ותמיד שולחת גם לילדים ולהורים . ישר כוח!

  5. הכל פה מקסים בעיני! ממש נותן תקווה לתלמידים עם קשיי זיכרון שגם כמבוגרים זוכרים בכאב את הימים בהם ניסו ללמוד את לוח הכפל בע"פ.
    אם יש למשהו טריק לכפולות ה-4 אשמח לשמוע

  6. יופי של טריקים שלא היכרתי קודם, כפולות 3 ו-7 חדשות לי.
    הבעיה היחידה שדרוש זיכרון משוכלל לזכור את הטריק לכל כפולה.
    וזו הרי הבעיה

  7. טריק נהדר על הכפולות – אהבתי במיוחד את כפולות 7 ו-8 שאלו באמת קשים לילדים במיוחד לילדים עם לקויות למידה (שאני עובדת איתם- אני מורת שילוב) לגבי הטריק של ה-9 שיטה נהדרת -אני השתמשתי בשיטה אחרת גם פשוטה והיא שבחיבור תוצאה של כפולות ה-9 תמיד תהיה התשובה תהיה 9
    9X2= 18 ( 1+8=9)
    9X3= 27 (2+7=9)
    9X4=36 (3+6=9)
    9X5=45 (4+5=9)
    9X6=54 (5+4=9) ואז ממשיכים את זה בסדר יורד

    1. את השיטות לזכור את לוח הכפל למדתי מאמי ז"ל,שהייתה גם מורה מדהימה!
      * טריק לכפולות 9 הכולל גם היגיון מתמטי:
      להכפיל ב-10 ולהפחית את ספרת המוכפל:
      2X9=2X10-2
      3X9=3X10-3
      4×9=4X10-4…
      טריק לכפולות ה-11 לחלק מהמספרים בעלי שתי ספרות ( מעבר להכפלה של הספרות עד 9): להפריד בין הספרות וביניהם להכניס את סכומן.
      11X11=121
      11X12=132
      11X13=143
      11X14=154
      11X15=165
      11X16=176…

  8. היי שלומית יש עוד טריק לכפולות ה-8:
    כותבים פעמיים מלמעלה למטה את הספרות
    8
    6
    4
    2
    0
    8
    6
    4
    2
    0
    כך מקבלים את סיפרת היחידות של כפולות ה-8 ואז חוזרים למעלה לסיפרת ה6 וכותבים משמאלה 1 ואז יורדים ל4 וכותבים משמאלה 2 ואז יורדים ל2 וכותבים משמאלה 3 ואז יורדים וכותבים 4 ושוב יורדים וכותבים 4 וממשיכים לרדת וכותבים 5 ואח"כ 6 ואז 7 ולבסוף 8 וכך מקבלים את סיפרת העשרות בכפולות ה- 8 וכך מקבלים את כל כפולות ה-8

  9. הטריקים של לוח-הכפל מדהימים!!!

    אשמח לקבל רעיונות נוספים ויצירתיים בנושא חזרה על לוח-הכפל (כל הכפולות באשר הן – שאף אחת לא תחוש מקופחת… ; -) על-מנת להעשיר את השיעורים וכן לסייע לתלמידים המתקשים בנושא.

    תודה רבה

  10. הי שלומית

    הילדים אוהבים טריקים ונהנים ללמוד בעזרתם, כך שזה נפלא ומיד גם רואים את התוצאות.
    אני מלמדת אותם גם תרגילים בחרוזים.
    לדוגמא:
    6X4 שווה עשרים וארבע
    6X6 שווה שלושים ושש
    6X8 שווה ארבעים ושמונה

    5X5 שווה עשרים וחמש

  11. זה ממש מקסים. בתגובה למי שטוען שזה "מכרסם" בהבנת מהות לוח הכפל, אומר שזה לא צריך לבוא במקום הבנת המהות אלא בנוסף. לילדים עם סוגים מסויימים של ליקויי למידה, למשל, קשה מאוד לזכור את לוח הכפל כי מעבר למספרים הקטנים (אותם ניתן עדיין לדמיין) אין להם מספיק משאבי זיכרון השיטות האלו יכולות לתמוך בזיכרון ואף לשמש כבקרה על הזיכרון בדרך לאוטומטיות. אגב, גם במהלך רגיל של זכירת לוח הכפל, זה הופך להיות משהו ששיך לזיכרון מילולי יותר מאשר הבנת מהות. בכל מקרה כל הכבוד על הטריקים האלו. אני, בכל אופן, מפרסמת אותם לכל דורש כולל בדף הפייסבוק שלי: מרכז למידה דר תמי לנדאו..

    1. ד"ר תמי לנדאו שלום,

      מסכימה בהחלט עם מה שכתבת, בעיקר עם העניין של הזיכרון המילולי.
      בסופו של דבר הכפולות נשמרות בזיכרון כמו פתגם או שורה משיר.
      תודה רבה על ההפצה באתרך,
      שלומית

  12. מדהים איך שאת שולטת בכפל ! כל הכבוד על המאמץ ועל זה ששמת לב לקסם הניפלא הזה הראיתי את זה לילדיי ומאז שהם ראו את האתר הם גולשים בו כל יום אחריי בית הספר ממש מקסים תודה רבה שעזרת לילדייי
    בברכה, איזבל לוי

  13. וואו הטריקים האלה ממש עזרו לי.
    אני בכיתה ח וזה ממש פדיחות לדעת רק חצי מלוח הכפל בגיל כזה.
    בעזרת הטריקים אני יודעת עכשיו את כל הלוח. תודה רבה

    1. אופק, משמח מאוד לשמוע זאת!
      את יודעת, אומרים שהתלמיד מוכן המורה מגיע.
      אז תמשיכי להיות תלמידה מוכנה, ובהצלחה!

  14. שלומית את אלופה . זה מדהים. פחות התחברתי לטריקים של 2 ,4 כי לדעתי גם את הדאבל זה ענין לזכור.. אבל כל השאר אליפות! כל הכבוד ענבר מקיבוץ מירב בגלבוע

  15. תודה רבה לך,אכן שיטות מקסימות וביתי מייד התחילה לתרגל ולעשות קסמים… ונרשמתי לדיוור שלך.
    הקושי לזכור את השיטה לכל כפולה כי אין משהו קבוע.איך זה עושים בלי להתבלבל-כי יש ממש טכניקה אחרת לכל כפולה.

  16. שלומית שלום,

    לביתי יש מורה נפלאה והיא לימדה אותה שיטה ללוח הכפל לכפולות 5 ומעלה, כיוון שבדרך כלל יותר קל להם לזכור את הכפולות הקטנות מאשר את הגדולות.
    השיטה היא כזאת: למשל 6*6 מה שעושים זה עם האצבעות,
    מרימים בכל יד אגודל אחד בשביל השש זה העשרות ואת האצבעות שמקופלות מכפילים זה בזה, כלומר 4*4 שווה 16 ועכשיו מחברים את שניהם 20 שזה שני האגודלים ועוד 16 שווה 36.
    אם יש לך למשל 8*9 את עושה אותו הדבר מרימה 3 אצבעות בשביל השמונה ביד אחת וביד השניה מרימה 4 אצבעות בשביל התשע וזה העשרות, כלומר יש לך 7 אצבעות מורמות שנה אומר שבעים, ובאצבעות נמקופלות נאר לנו להכפיל 1*2 שזה שווה 2 ועכשיו מחברים 70+2 שווה 72.

  17. נהניתי לראות ולהתרשם מכל הטריקים הקשורים ללוח הכפל
    זה פשוט הזכיר לי את השיטות שאני לימדתי את היילדים בכתה
    הטיפולית וב״ניצן״. עכשיו זה חשוב לנכדים שלי שגרים בארצות הברית.אני פשוט אצרף אותה. תודה מקרב לב.

  18. שלום לך שלומית
    תודה רבה על כל מה ששולחת .זה מאוד עוזר ותורם. קוויתי שגם הדברים האלה המעניינים בשפה ערבית.נכון התלמידים לומדים שפה עברית אבל לא עד כדי שיבינו את כל מה שאת . ונכון שאני יכולה לתרגם את מה שאת אומרת אבל לדעתי זו הזדמנות ללמוד באופן עצמאי מבלי ההתערבות שלי. אולי זה מפיק יעילות יותר רבה.

  19. שלום שלומית,
    תודה על הסרטונים. הם מתאימים לגילאים שונים, חלקם לכתה א', ומחלקם בני בן העשר נהנה מאוד. הלהיבה אותו במיוחד האניצמציה של הסרטון על כפולות 9,. הוא הסתקרן של מי היד האוחזת במכחול.

    1. הי שפרה,
      שמחה לשמוע, ולשאלתו של בנך הסקרן…
      בסרטון כפולות ה-9 צילמתי לתמידה חמודה שלי,
      יד המכחול היא של אמן מוכשר בתוכנת הגרפיקה 🙂

  20. שלומית,
    תודה לך על החוברת שפרסמת. הצגתי אותה בפני חברותי לצוות הוראת המתמטיקה בית ספר מרביתן ראו בה כמוצא שלל רב. אני מקווה שאצליח להנחיל לתלמידי את הנושא, שכל-כך הרבה תלמידים מתקשים ללמוד בע"פ את הכפולות בתחום לוח הכפל.
    יישר כוח!

  21. תודה רבה אתר מגניב אני באופן עקרוני אוהבת ללמד את לוח הכפל בעל פה כפי שלמדתי בילדותי ואכן האתר שלך עזר לי לגרום אהבה וגישה משעשעת ללוח הכפל ותרגילים בכלל תודה רבה.

  22. שלומית היי,
    בני ממש התלהב מהטריקים…
    עכשו הוא מנסה להבין למה זה מצליח…
    בהחלט מפתח את החשיבה
    תודה.

  23. היי שלומית ,
    אני בדיוק השתחררתי מהצבא וכעת אני ניגשת לפסיכומטרי.
    יש לי בעיות קשב וריכוז קשות ומכיתה ג' ניסיתי לשנן את לוח הכפל אך ללא הצלחה,
    לאחר אבחון בכיתה ו' כבר קיבלתי שימוש במחשבון אז גם לא התאמצתי ללמוד ולשנן , כעת שהבנתי שאין לי את חברי הטוב המחשבון בפסיכומטרי ניסיתי להחזיר את הזמן אחורה ולשנן שוב את לוח הכפל אולי משהו ישתנה .. אך לצערי עדיין לא.
    השיטות שלך מדהימות ! ואני ממש מצרה על כך שלא ידעתי אותם במהלך לימודיי
    זה היה בהחלט מקל עלי

  24. אני כל כך נהנית מהטריקים כי מלבד שזו מעין דרך משחק זה ממש מביא אור לאותו חושך של אי ידיעת הכפל שמקשה על כל כך הרבה ילדים.
    תודה רבה.

  25. תודה רבה רבה, הילדה שלי קיבלה נצוץ בעיניים לראשונה אחרי שחור בעיניים בגלל לוח הכפל המשעמם שדורש רק "ללמוד בע"פ.
    פתאום היא הבינה שזה פשוט… קסם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *