המלצות לחופש הגדול

הוראה מותאמת בחופש הגדול

מאת :שלומית לויט

מהי בכלל הוראה מותאמת?

זוהי הוראה שמגיעה לרוב לאחר שדרכי הוראה קודמות ורגילות לא צלחו. זה יכול להיות בנושא מסויים למשל בחשבון,  או בלמידה באופן כללי. מטרתה של ההוראה המותאמת היא לזהות את ערוצי הלמידה ייחודיים של הילד, לזהות את נקודות החוזק ומתוך כך להתאים דרך הוראה שונה ויעילה יותר.

הכוונה למצוא את דרך הלמידה בה הילד מרגיש בנוח יותר, חש יותר מסוקרן, המוטיבציה שלו או שלה להתמודד ולהצליח עולה, ומכאן התוצאות מגיעות בקלות רבה יותר.

החופש הגדול הוא הזדמנות מצויינת ליצור הוראה מותאמת שכזו. אין לחצים מבית הספר, קצב שיעורי הבית והמבחנים בהמלך השנה מותיר אחריו הורים וילדים מתנשפים, רוטנים ומתוסכלים,

והלמידה לעיתים קרובות אינה מותאמת לקצב הילד או לרמת ידיעותיו.

החופש הוא הזדמנות מצויינת להאט, לעצור, להתבונן, לזהות במה בדיוק כדאי שהילד יתמקד ויתקדם.

 

האם וכמה  מומלץ לנוח מלמידה בחופש הגדול?

החופש הגדול כשמו כן הוא, אני ממליצה שתהייה איזושהי הרפייה. במשך שבוע עד עשרה ימים, לתת לילדים ולכם ההורים מנוחה מכל ענייני הלימודים. המשפחה כולה זקוקה לזמן  שאין בו שום שיח על נושאי בית הספר, כדאי ליצור  ימי שקט בנושא, הרפייה ממשימות, וגעגוע.

אם מתוכננת חופשה משפחתית בארץ או בחו"ל אל תיקחו אתכם חומרי למידה. בחופשה פשוט תיהנו יחד.

ילדים עם קשיי למידה ו/או קשב וריכוז זקוקים במיוחד לזמן נקי בו הם לא נפגשים עם הקשיים, לא נאלצים לגייס התנגדויות שמעייפות את כולם. פשוט תיהנו אחד עם השני , התקרבו זה לזה ותלמדו להכיר זה את זה עוד יותר דרך תקשורת שאינה רק סביב למידה.

לעיתים קרובות מגלים שההרפייה הזו, גורמת לכך שלאחר מכן כשחוזרים ללמידה , המוטיבציה של הילד עולה, תכנים מסויימים נקלטים הרבה יותר בקלות ושהשחרור גרם לחלק מהאסימונים המיוחלים ליפול.

הבילויים והרגעים המשפחתיים –הזדמנות למידה חוויתית

החופש הגדול מזמן אין סוף אפשרויות ללמידה לא פורמלית. למידה  דרך משחק, דרך חוויה , דרך שיחה. אנחנו נוסעים לים, לבריכה, מבלים בחיק הטבע. אפשר לנצל את הרגעים האלו גם לרגעים מרחיבי דעת ומרחיבי חשיבה. בחוף הים, נוכל לכתוב אותיות על החול. נוכל לבקש מהילד לכתוב לנו על הגב  אותיות או מילים ואנו נצטרך לנחש. אחר כך נתחלף.

ילדים רבים לומדים דרך המגע והתחושה, ערוץ למידה שכמעט ואינו קיים בבית הספר.

נוכל לשחק מסירות כדור תוך כדי אמירת  מסירות עם כדור תוך כדי אמירת שמות של חיות,  מילים שמתחילות באות מ', מילים שקשורות לקיץ ועוד ועוד.

אפשר למשל לבשל יחד במטבח, לקרוא הוראות של המתכון, לספור כמויות, לחתוך לחלקים- כל אלו מיומנויות למידה של שפה וחשבון למשל, בזמן שהילד נהנה, מבשל, מבלה בחברתנו, הוא גם מיישם ומתרגל עוד כמה תחומי למידה ואז בכלל זה כיף.

את הנסיעה ברכב בה הילדים לעיתים קרובות חסרי סבלנות נוכל להרגיע בעזרת משחק חשיבה או דמיון. האם המשפחה מצליחה לגלות את החפץ שבחרתי ב21 שאלות?

מה אפשר לעשות עם מסרק? הרעיונות זורמים והדרך מתקצרת.

תוכנית למידה לחופשה

אני מציעה לתכנן יחד מטרה ותוכנית. התכנון יחד הוא חשוב כי אנו נותנים לילד אפשרות לבחון את עצמו, להתבונן במה שהשיג השנה עד כה, במה הצליח ומתוך כך במה רוצה להשתפר. האפשרות שאנו מגדירים יחד עם הילד מטרה גם מחדדת את המסר שהוא גדל בעוד שנה והוא בוגר יותר ומתוך כך יודע יותר לנהל את עצמו ולדעת מה טוב עבורו , לבחור ולאחר מכן לקיים.

רוצים לפתח אחריות אצל הילד ? הגדרת מטרה באופן משותף היא הזדמנות מצויינת לכך.

באופן אישי, אני ממליצה לכוון לתרגולים קצרים של פעמיים – שלוש  פעמים בשבוע של רבע –חצי שעה מאשר למידה אחת ארוכה, זה טוב יותר ליצירת שיתוף פעולה, לאווירה, ליכולת של הילד להכיל את המשימה ולעמוד בה וגם לנו ההורים.

היזהרו מתוכניות גרנדיוזיות בחופשה שאחר כך מסתכמות בתחושת פספוס והתמקדו בצבירת הצלחות קטנות ובטוחות, זוהי תמציתה של ההוראה המותאמת.

 

מהן חוברות הקיץ המומלצות?

זו שאלה שאני נשאלת הרבה במהלך החופשה.

ותשובתי- זו עוד הזדמנות מצויינת לתת לילד לבחור בעצמו בחנות.

החנויות מלאות במגוון חוברות. בדקו את אלו שהן לרמתו של הילד , ותנו לו  לבחור מתוך 3-4 חוברות הנראות לכם כמתאימות. כשהילד בוחר הוא בעצם גם אומר שעל החוברת הזו הוא מוכן לקחת אחריות וללמוד בה, נראה לו שהוא יצליח בה, שהיא מתאימה ליכולתיו ומעניינת אותו.

לכו על זה, בלי היסוס וכבדו בחירתו.

חופשה בסימן קריאה!

חשוב מאוד לכוון את הילדים לקרוא בחופשה.

אני מציעה לתת לילדים רף קטן מידי יום. לילדים בכיתה א' שלא אוהבים ומתנגדים לקרוא אני ממליצה להחליט לקרוא 4 שורות ביום בלבד. ילד שמתבקש לקרוא  4 שורות מרגיש שזה קלי קלות עבורו  והוא מוכן לעשות זאת בכיף. קריאה  יומיומית קצרה עדיפה על פני אחת ארוכה .

ואגלה לכם סוד.

לאחר כמה ימים , לאחר שנוצר ההרגל, הילדים כבר מגדילים מעצמם את הכמות וכך מתעוררת המוטיבציה ומתפוגגת ההתנגדות.  הסוד האמיתי להתקדמות הוא לקבוע משימה עם כמות קטנה יותר מהיכולת האמיתית של הילד. גם אם אנחנו חושבים שהילד מסוגל לקרוא עמוד וחצי ללא קושי.

לילד בסוף כיתה ב', למשל,  נגדיר לקרוא חצי עמוד ביום. לילד בסוף ג' ואילך נגדיר עמוד אחד, אפילו שזה נראה לנו מעט מידי, כאמור זו הכמות שתאפשר לילד ולפתוח את הספר ולהתחיל.

חשבון מוסיף המון

אני ממליצה קודם כל לחזק את לוח הכפל. למרות שאנו בעידן מחשבונים, ולכאורה הצורך בלחשב בע"פ פוחת, עדיין ילדים שיש להם רהיטות חשבונית, יכולת לשלוף תרגילים באופן אוטומטי ומהיר חשובה, הם מרגישים יותר ביטחון ומתקדמים יותר טוב במתמטיקה.

באתר תמצאו סרטונים וטריקים ממש מדליקים שילדים אוהבים, אני מקבלת עליהם שוב ושוב תגובות, דרך יצירתית וקצת אחרת ללימוד לוח הכפל ותמצאו גם קובץ חוברת חינמית לתרגול.

וקצת מוטיבציה לסיום…

המוטיבציה והרצון לשינוי אצל מרבית  מהילדים מתחזקת במהלך החופשה. כמעט כל הילדים  באיזושהי נקודה מקבלים החלטה של לשנס מתניים ולהשתדל יותר בשנה הבאה . חשוב שנאפשר לרגעים האלו לקרות, על ידי כך שפחות נכתיב הוראות והנחיות אלא נהייה קשובים  ונאפשר לילד היותר בוגר להצמיח את כוחותיו.

חופשה נעימה,

שלומית לויט

עץ החשיבה- המרכז להוראה מותאמת

08-9722785     052-8985190

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *